NÄYTÖT

maaliskuuta 22, 2015

Arvosana 1-3?

Ei mikään yllätys että näin keväällä näyttöjen ja kokeiden äärellä kaikkia alkanut jälleen vituttamaan tämä 1-3 arvosana-asteikko. Oppilaita sekä opettajia vituttaa, joten miksi se on yhä niin?

Jossain perusteltii, että 1-3 arvosana-asteikko on tasapuolisempi. Tasapuolinen ehkä niin, että saadaan lokeroitua kaikki samoihin suppeampiin luokkiin unohtaen että kaikki ovat yksilöitä, ja vahvoja eri alueilla.
1= oot paska 2= oot ok ja 3= niin hyvä ettei toista olekkaan.
Harmi vaan että taidot ja tiedot mitä oppilailla on, ei mahdu vain kolmeen luokkaan. Tarvitaan 1-5, joka ilmaisee yksityiskohtaisemmin oppilaan osaamista.
Opettajat ja työssäoppipaikan pomot tyytyvät antamaan kakkosia, koska kolmoseen on vielä vähän matkaa. Joutuvat antamaan ''vahvoja ykkösiä'' koska kakkoseen asti ei päässyt. Ei se vahva ykkönen paljoa lohduta kun todistuksessa se näkyy vain ykkösenä.
Oppilaat masentuu ja vittuuntuu tästä taulukosta, samaan aikaan opettajat kiroavat sitä, että miksei vain voisi olla 1-5? Tämä asteikko antaa tarkemman numeron oppilaan osaamisesta. Ei tarvitse olla vain suppeasti paska tai vitun hyvä, kun voit olla ok, hyvä, tosi hyvä, tai loistava!

Äkkiä 1-3 arvostelu mäkeen ja vanha 1-5 takaisin!
Miten asiaan voi vaikuttaa? Allekirjoita vaikkapa tämä adressi:

Ammatillisten perustutkintojen arviointiasteikon muutos kumottava!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole mielummin kahden tähden positintti, kuin kolmen tähden kusipää:)